Hlavní nabídka:
GUMBALL 3000
Předchůdce:
Prvopočátkem byl výkon motocyklového závodníka „Cannonball“ Bakera, který přejel na svém stroji v roce 1933 Spojené státy od pobřeží k pobřeží za neuvěřitelných 54 hodin.
Na jeho počest pak v roce 1970 zakladatel a editor magazínu Car and Driver, pan Brock Yates, uspořádal „Cannonball Baker Sea to Shining Sea Memorial Trophy“. Závod tehdy vyhrál Dan Gurney, bývalý závodník Le Mans a F1, ve svém Ferrari Daytona. Na trasu z New Yorku do Los Angeles potřeboval 35 hodin. O tomto závodě se natočily filmy Gumball Rally a Cannonball. V roce 1979 byl z politických důvodů závod přes americký kontinent zakázán.
Současnost:
Závod Gumball 3000 svou novou éru v roce 1999. Za jeho vznikem stál syn milionáře Maxmillian Cooper, který se inspiroval filmem „Cannonball Run“ s Burtem Reynoldsem v hlavní roli. Film je o šestidenním závodě pro 50 nejbližších přátel hlavního hrdiny.
Novodobý Gumball 3000 je také „závod“ na pět až devět dní, jedinými pravidly jsou zaplacení startovného a dodržování vytyčené trasy s místy přenocování. Tento závod přitáhl řady celebrit (hereček, popových hvězd, bývalých sportovců, milionářů...), v ceně poměrně vysokého startovného – které slouží jako síto – je ubytování a doprovodný program pro účastníky. Na programu jsou po dojezdu do místa noclehu každý večer párty, vedlejším motem tohoto podniku je heslo „drive all day, party all night“. V pravidlech závodu stojí: zákaz pití alkoholu při jízdě, a konzumace drog po dobu celého závodu.....
V Evropě se jely první tři ročníky, další dva se odjely v americe, první rok trasa New York – Los Angeles, další rok ze San Francisca do Miami. V americe byly k vidění scény jak z Hollywoodské produkce: rozhazování peněz z oken aut ve frontě, aby ostatní auta zácpu uvolnily, honičky s policií, jeden z účastníků odrovnal 3 Ferrari a nakonec dojel v Bentley...
Šestý ročník byl opět v Evropě, z Paříže , přes Madrid až do Marákeše v Maroku, kde proběhla velká oslava u marockého krále. Sedmý ročník odstartoval pilot F1 Jenson Button v sobotu 14.5.2005 v Londýně, trasa vedla přes Prahu, Budapešť Dubrovník do Monaka. Osmý a zatím poslední ročník proběhl také v evropě. Jeho trasa vedla z Londýna, z Pall Mall nedaleko Trafalgar Square, přes Eurotunnel do Belgie, do Vídně, Budapešti a Bělehradu, kde končila evropská část závodu. Odtud se celá kolona přepravila letecky do Thajska, na ostrov Phuket, odtud se jelo do Bangkoku. Následovala další letecká přeprava, do amerického Salt Lake City, kde se testovalo na okruhu Miller Motorsport Park, trasa pokračovala do Las Vegas. Poslední etapa vedla přes Death Valley do Los Angeles. Cíl byl na Rodeo Drive, následoval večírek u Hugh Hefnera a jeho Playmates. Posledního ročníku se zúčastnilo 240 závodníků se 120 auty. Mezi nimi byli např. Jackass Ryan Dunn a Bam Mangera s fialovým Lamborghini Murcielago, skateboardista Tony Hawk a Mike Vallely s Jeepem, filmová hvězda Martine McCutcheon v Range Roveru, zpěvačka Pink s manželem v Bentley Continental GT, modelka Jodie Kidd v Porsche RUF, superstar Travis Pastrana se Subaru Impreza WRX STi a plejáda dalších vozů: Porsche 911, 996, GT 3, Ferrari Enzo, 360 F1 Stradale, Modena, Bentley Continental, Arnage, Maserati MC 12, Lamborghini Galardo, Murcielago, Aston Martin, Mercedes McLaren SLR, Brabus, Ultima GTR, Rolls – Royce Phantom, a řada dalších.
Následující, už devátý ročník se plánuje na trase Londýn -
Stávající rychlostní rekordy jsou tyto: Ferrari ENZO s rychlostí 366 km/h, následuje Porsche GT 3 s rychlostí 316 km/h a Mercedes Brabus SL s rychlostí 295 km/h.
Ohlasy na Gumball 3000 se různí. Policie a organizace starající se o bezpečnost komunikací, většina politiků, tyto akce odsuzují. Příznivci krásných aut, různí lovci senzací, novináři, takové akce milují. Organizátoři důrazně apelují na účastníky, aby přes jednotlivé státy uháněli s maximální opatrností a případnou újmu způsobili výhradně sobě, všichni se samozřejmě musí podřídit jurisdikci jednotlivých států.
Samozřejmě se očekává překročení povolené rychlosti, policie se samozřejmě snaží všechny účastníky aspoň pokutovat, pokud je dostihnou... Spíše než o snahu pozabíjet se ve vysokých rychlostech jde především o nevšední zábavu s puncem ilegality.
Ročník 2005:
Ročník 2005 měl start v Londýně v sobotu 14.5.2005 a ještě ten den se jelo do Belgie, v neděli 15.5.2005 vedla trasa z Belgie do Prahy, do hotelu Carlo IV, v pondělí 16.5.2005 vedla trasa z Prahy přes Vídeň (do 13 hod) do Budapešti, poté svezení na Hungaroringu (v 18 hod). V úterý 17.5.2005 vedla trasa z Budapešti do chorvatského Dubrovníku, odtud trajektem do Bari, ve středu 18.5.2005 z Bari na Sicílii, a ve čtvrtek 19.5.2005 dorazí kolona do Říma, v pátek 20.5.2005 vede trasa z Říma přes Florencii do Monte Carla, na Casino Square kde všichni účastníci shlédli v neděli 22.5.2005 závod F1-
Novinky.cz ze dne 15.5.2005 11:17, napsaly o Gumballu 3000 pod titulkem „Do Prahy přijela kvůli rallye Gumball herečka Daryl Hannahová“ toto:
„Jedna z hlavních hvězd milionářské rallye Gumball 3000, herečka Daryl Hannahová, dorazila v růžovém Range Roveru v neděli do Prahy. U Pražanů vyvolal sjezd závodníků velký zájem, podle účastníků však nesrovnatelný se zájmem v Anglii a Belgii. Příjezd režiséra Quentina Tarantina se už neočekává, podle manažerky hotelu Carlo IV, kde měl bydlet, na 90 procent nepřijede.
Rallye odstartovala v sobotu z Londýna. Kvůli velkému počtu lidí byl start o 25 minut opožděn. Startérem byl pilot formule 1 Jenson Button z týmu Bar Honda. Většina účastníků překročila hranice mezi Německem a Českou republikou na hraničním přechodu Rozvadov. Podle informací, které se redaktorovi deníku Právo podařilo získat, změřili policisté do 10. hodiny kolem třiceti vozů s logem rallye. Ani jedno nepřekročilo maximální povolenou rychlost. Prozatím nejsou informace ani o žádné dopravní nehodě, kterou by účastníci způsobili. Na silnicích v ČR se v neděli konala dopravně bezpečnostní akce, jejíž výsledky policie zveřejní v pondělí, informovala ČTK.
Prozatím se tak nepotvrdily obavy o nekontrolovaném porušování pravidel silničního provozu ze strany účastníků rallye Gumball 3000. Nelze samozřejmě říci, jak se závodníci chovají mimo policií sledované úseky.
„Na území Prahy nemám v tuto chvíli žádné hlášení o nějaké mimořádné události,“ sdělila Novinkám kolem půl jedné mluvčí pražské policie Eva Miklíková.
Hvězdy nechtěly žádné speciality
Kromě herečky Daryl Hannahové, která si zahrála například ve snímcích Quentina Tarantina Kill Bill, přijela do Prahy i modelka Caprice ve voze Porsche 911. „Hvězdní účastníci rallye při ubytování nepožadovali žádné speciální služby,“ řekla Novinkám mluvčí hotelu Carlo IV Martina Stará. Doplnila, že všichni mají luxusní pokoje.
Hotel, který má 150 pokojů, účastníci rallye zcela zaplnili. „Mají pronajato 120 pokojů. Navíc se zde večer bude ve všech prostorách hotelu konat party,“ uvedla. „Pro hotel je to velká čest,“ dodala Stará.
Více policistů v Anglii a v Belgii
Zájem policie se podle některých účastníků nedá srovnat s Anglií a Belgií. „Zvláště v Anglii bylo mnoho policejních kontrol a muži zákona byli nekompromisní,“ řekl Novinkám jeden z účastníků z Německa. „Opravdu jsme si užili přejezd Německa,“ řekl osmadvacetiletý muž. V Belgii bylo policistů také více než v ČR, dodal.
Na Senovážném náměstí a v přilehlém okolí příjezd gumballistů způsobil menší dopravní problémy. Tramvaje, které zde projíždějí ve směru od Hlavního nádraží na Václavské náměstí a zpět, projížděly krokem. Policisté koordinovali dopravu ve spolupráci s pracovníky Dopravních podniků Praha.
Kam s hummerem?
„Zatím běží vše podle plánu, nemáme hlášenu žádnou nehodu ani jiné potíže,“ řekl Novinkám v recepci hotelu jeden z organizátorů. Další uvedl, že problematické je parkování soutěžních vozů, mezi kterými nechybí Porsche, Ferrari či Lamborghinni, BMW, Aston Martin, Subaru a další. Automobily parkují v Opletalově ulici naproti Hlavnímu nádraží, ve dvorech hotelu Carlo IV a v podzemních garážích hotelu Marriott v ulici V Celnici. Problematické bylo především nalézt parkovací místo pro zhruba dvanáct metrů dlouhý Hummer H2. Nakonec našel místo přímo před hotelem Carlo IV.
Rallye Gumball 3000 pokračuje v pondělí kolem osmé hodiny ráno odjezdem účastníků do Vídně. Zakončena bude v Monte Carlu 20.května a 22.května, budou účastníci rallye sledovat závod formule 1 Velkou cenu Monaka.
Gumball 3000 se poprvé jela v roce 1999. Letos se tak koná již sedmý ročník.
Andrej Poliak, Novinky
Moje účast:
Moje účast na Gumballu se odehrála v roce 2005, kdy vedla trasa závodu vedl přes Prahu. V neděli 15.5.2005 jsem na Plzeňské ulici v Praze potkal Porsche 911 v barvách DC shoes a Gumball 3000 a lehce s ním zazávodil, prohnali jsme se Prahou až na Karlák, místy jsme jeli až 180km/h, v pondělí 16.5..2005 ráno jsem přijel před hotel Carlo IV na Senovážném náměstí, kde byli účastníci ubytováni. Chvíli jsem okukoval auta účastníků, především japonský tým se Zetkem (Nissan 350Z).
Po chvíli jsem potkal auto – šedé Porsche 911, se kterým jsem se den předtím setkal a zazávodil, a s posádkou tohoto vozu jsem prohodil pár frází. Výsledkem byla věta z jeho úst: make a trip, and next year pay ...
Od organizátorů jsem dostal itinerář na etapu z Prahy pres Vídeň do Budapešti, nafasoval jsem samolepky s logem závodu a okolo 11 hod jsem spolu několika ostatními vozy vyrazil. Trasou okolo Senovážného náměstí, ulicí na křižovatku U Bulhara a tam nájezdem na magistrálu. U muzea jsem ztratil ostych, když se kolem mě prohnal Aston Martin hnědé barvy.
Rychlostí okolo 160 km jsme dojeli do Průhonic, tam se rozpoutalo peklo, na tachometru mi oscilovala ručička mezi 240 – 260 km/h. Asi třicet kilometrů jsem se držel za žlutým Porsche GT – 3, poté se kolem mě přehnalo oranžové Lamborghinni a Porsche začalo jet ostřeji, rychlostí někde nad 270 km/h, tak rychle jsem jet nechtěl.
Asistenci české Policie jsem na dálnici D1 zaznamenal na třech místech, u Velkého Beranova se policisté nerušeně kochali pohledem do dalekohledů na kolonu účastníků jejichž rychlost byla min. 200km/h. Jediný koho naši policisté pokutovali, byli novináři a kameramani, kteří zastavili na nadjezdech nad dálnicí, aby pořídili zajímavé záběry závodu...
Po asi 100 kilometrech jízdy moje anabáze na Gumballu 3000 skončila, prasklo mi čelní sklo od kamínku odmrštěného přede mnou jedoucího vozu. Asi nejsem pravým Gumballistou, nechtěl jsem riskovat vysypání skla a tak jsem po 155 najetých kilometrech jsem to otočil, a po poledni jsem už byl v servisu v Kolbenově ulici, na výměnu skla. Takže o Hungaroring a večírek v Budapešti jsem přišel.