Hlavní nabídka:
LEGENDÁRNÍ DATSUN 240 Z
zrod legendy Z
První Nissan Datsun 240 Z byl poprvé představen americké veřejnosti 22.10.1969 a o měsíc později byl vystaven na Tokijském autosalonu. Nissan po úspěchu modelu Datsun Fairlady 1600 plánoval výrobu 2000 kusů typu 240 Z měsíčně souběžně se stejným množstvím modelu Fairlady 2000 roadster, do doby než se model usadí na trhu, avšak poptávka po 240 Z dramaticky převýšila nabídku.
Nissan vytvořil model, který si svými jízdními vlastnostmi, zrychlením a nejvyšší rychlostí získal preference náročných a vybíravých Američanů. Sice byla jízda někdy hodnocena jako poněkud tvrdá, vůz měl nezávisle
zavěšená kola na vzpěrách McPhearson, skvělé hřebenové řízení a účinné přední kotoučové a zadní bubnové brzdy s posilovačem. Oceňovanou rychlost a dynamiku udával vozu zážehový šestiválec se zdvihovým objemem 2393 cm3, rozvodem OHC a dvojicí karburátorů. Spolehlivost a výkonová stálost tohoto motoru byla ověřena v modelu Bluebird. Jeho výkon činil 120 kW / 5600 ot/min. Nejvyšší dosažitelná rychlost 240 Z byla cca 210 km/h a zrychlení z 0-
Cenou 3526 dolarů a jízdními vlastnostmi konkuroval takovým vozům, jako MG B GT, Opel GT, Triumph TR6, Fiat 124 Spider. Výkony a jízdní vlastnosti byly srovnatelné s Porsche 911 a Jaguar E-
Datsun 240 Z byl sice japonský vůz, ale s evropským rukopisem, podobnost s Jaguárem E aFiatem 124 Spider není náhodná. Není divu, na jeho stylingu se podílel německý návrhář Albrecht Goertz, který pracoval na BMW 503 a BMW 507. Datsun 204 Z byl v jeho pojetí syntézou Jaguáru E, zmenšeného na velikost blížící se Porsche 911.
U většiny motoristických časopisů sklízel vůz úspěch a zájemci museli poprvé v historii vyplňovat čekací listiny ( tato situace trvala celé 3 roky).
U nového dvoudveřového kupé vyhovoval americkým zákazníkům nejen líbivý, moderní tvar karoserie , ale i záď s praktickými třetími dveřmi, za nimiž se otvíral dostatečný prostor pro zavazadla. Vnitřní prostor byl vybaven přístrojovou deskou s třemi výraznými kruhovými přístroji nad elegantní středovou konzolou a také dobře tvarovanými koženkovými sedadly, na nichž se pohodlně cítili i pasažéři vyššího vzrůstu.
Nedostatku vozů na trhu využili prodejci k navýšení ceny vozu, dodáním nadstandartního vybavení, které musel zákazník respektovat. To je jeden z důvodů, proč většina 240 Z má litá kola a ne standartní plechová. Datsun 240 Z většinu zákazníků oslovil díky svému osobitému zjevu, kvalitě zpracování, pohodlí, spolehlivosti a nejvíce jízdními vlastnostmi.
První zmínka o Datsunu 240 Z na evropském trhu je z říjnového autosalonu 1970. Nissan zvažoval možnosti prodeje. Byl si vědom nutného zdražení, díky dodatečným nákladům spojeným s převozem. Zažitý odpor k japonským vozům, byl důsledkem celkového menšího prodeje v Evropě.
Úspěšný základní typ dostal několik modifikací, první z nich byl Datsun 260 Z s motorem zvětšeným na 2565cm3, vůz byl však o něco těžší a už ne tak rychlý, vyráběl se v letech 1973 – 1978.
Od roku 1974 bylo na světě provedení 260 Z 2+2, se samočinnou převodovkou. Evoluce pokračovala modely 280 ZX, který byl v Americe také velmi populární, a skončila verzí 240 RS, která už nesplnila očekávání v oblasti prodejů i sportovních úspěchů.
Technická data DATSUN 240 Z :
Motor ............................................. řadový šestiválec OHC
Zdvihový objem .............................. 2393 cm3
Max. výkon .....................................120kW/163koní při otáčkách 5600/min.
Max. točivý moment ........................198 N.m při otáčkách 4400/min.
Max. rychlost ..................................210 km/h
Zrychkení 0-
Počet převodových stupňů .............. 4-
Pohotovostní hmotnost ....................1025kg
Spotřeba paliva ...............................11,1-
Rozměry (d/š/v) ...............................4115/1626/1270mm
Cena ...............................................od 3525 USA dollarů