O legendě Z - N.O.C - 350Z

Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

O legendě Z

LEGENDÁRNÍ  DATSUN 240 Z
zrod legendy Z




První Nissan Datsun 240 Z byl poprvé představen americké veřejnosti 22.10.1969 a o měsíc později byl vystaven na Tokijském autosalonu. Nissan po úspěchu modelu Datsun Fairlady 1600 plánoval výrobu 2000 kusů typu 240 Z měsíčně souběžně se stejným množstvím modelu Fairlady 2000 roadster, do doby než se model usadí na trhu, avšak poptávka po 240 Z dramaticky převýšila nabídku.

Nissan vytvořil model, který si svými jízdními vlastnostmi, zrychlením a nejvyšší rychlostí získal preference náročných a vybíravých Američanů. Sice byla jízda někdy hodnocena jako poněkud tvrdá, vůz měl nezávisle
zavěšená kola na vzpěrách McPhearson, skvělé hřebenové řízení a účinné   přední kotoučové a zadní bubnové brzdy s posilovačem. Oceňovanou rychlost a dynamiku udával vozu zážehový šestiválec se zdvihovým objemem 2393 cm3, rozvodem OHC a dvojicí karburátorů. Spolehlivost a výkonová stálost tohoto motoru byla ověřena v modelu Bluebird. Jeho výkon činil 120 kW / 5600 ot/min. Nejvyšší dosažitelná rychlost 240 Z byla cca 210 km/h a zrychlení z 0-96km/h za 7,8s, čímž překonala MG B GT s 13,2s a Porsche 911 T s 8,1s. K přednostem řízení 240 Z přispívalo rozložení hmotnosti na nápravy v poměru 52:48. Datsun 240 Z se tak skloubením výkonu, jízdních vlastností a zvláště příslovečnou spolehlivostí rychle stal leaderem v závodech na silnicích i na tratích rallye.



Cenou 3526 dolarů a jízdními vlastnostmi  konkuroval  takovým vozům, jako MG B GT, Opel GT, Triumph  TR6, Fiat 124 Spider. Výkony a jízdní vlastnosti byly srovnatelné s Porsche 911 a Jaguar E-type, cena byla ovšem podstatně  nižší.

Datsun 240 Z byl sice japonský vůz, ale s evropským rukopisem, podobnost s Jaguárem E aFiatem 124 Spider není náhodná. Není divu, na jeho stylingu se podílel německý návrhář Albrecht Goertz, který pracoval na BMW 503 a BMW 507. Datsun 204 Z byl v jeho pojetí syntézou Jaguáru E, zmenšeného na velikost blížící se Porsche 911.

U většiny motoristických časopisů sklízel vůz úspěch a zájemci museli poprvé v historii vyplňovat čekací listiny ( tato situace trvala celé 3 roky).

U nového dvoudveřového kupé vyhovoval americkým zákazníkům nejen líbivý, moderní tvar karoserie , ale i záď s praktickými třetími dveřmi, za nimiž se otvíral dostatečný prostor pro zavazadla. Vnitřní prostor byl vybaven přístrojovou deskou s třemi výraznými kruhovými přístroji nad elegantní středovou konzolou a také dobře tvarovanými koženkovými sedadly, na nichž se pohodlně cítili i pasažéři vyššího vzrůstu.

Nedostatku vozů na trhu využili prodejci k navýšení ceny vozu, dodáním nadstandartního vybavení, které musel zákazník respektovat. To je jeden z důvodů, proč většina 240 Z má litá kola a ne standartní plechová. Datsun 240 Z většinu zákazníků oslovil díky svému osobitému zjevu, kvalitě zpracování, pohodlí, spolehlivosti a nejvíce jízdními vlastnostmi.

První zmínka o Datsunu 240 Z na evropském trhu je z říjnového autosalonu 1970. Nissan zvažoval možnosti prodeje. Byl si vědom nutného zdražení, díky dodatečným nákladům spojeným s převozem. Zažitý odpor k japonským vozům, byl důsledkem celkového menšího prodeje v Evropě.

Úspěšný základní typ dostal několik modifikací, první z nich byl Datsun 260 Z s motorem zvětšeným na 2565cm3, vůz byl však o něco těžší a už ne tak rychlý, vyráběl se v letech 1973 – 1978.

Od roku 1974 bylo na světě provedení 260 Z 2+2, se samočinnou převodovkou. Evoluce pokračovala modely 280 ZX, který byl v Americe také velmi populární, a skončila verzí 240 RS, která už nesplnila očekávání v oblasti prodejů i sportovních úspěchů.


 


Technická data DATSUN 240 Z :




Motor ............................................. řadový šestiválec OHC

Zdvihový objem .............................. 2393 cm3

Max. výkon .....................................120kW/163koní při otáčkách 5600/min.

Max. točivý moment ........................198 N.m při otáčkách 4400/min.

Max. rychlost ..................................210 km/h

Zrychkení 0-96km/h ....................... 7,8s

Počet převodových stupňů .............. 4-5

Pohotovostní hmotnost ....................1025kg

Spotřeba paliva ...............................11,1- 14,3l

Rozměry (d/š/v) ...............................4115/1626/1270mm

Cena ...............................................od 3525 USA dollarů


 
 
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky