Historie značky Nissan - N.O.C - 350Z

Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

Historie značky Nissan

HISTORIE ZNAČKY NISSAN



Firma Nissan je druhou největší automobilkou v Japonsku, produkuje téměř 3 000 000 vozů ročně. Po fúzi s francouzskou automobilkou Renault , která proběhla před několika lety, je jedním z nejsilnějších hráčů na globálním trhu v segmentu výroby automobilů. Díky fúzi a příchodu nových manažerů proběhla úspěšná restrukturalizace výroby a distribuční sítě. Nissan dokázal od r. 2000 přijít na trh s novými, atraktivními modely, např. 350 Z, Note, Pathfinder, X-trail, Micra. Tato strategie se projevila i v ekonomice firmy, snížila se míra zadlužení, firma je dlouhodobě zisková, každoročně zvyšuje prodej vozů. Téměř polovina produkce se vyrábí mimo Japonsko, celkem v 17 zemích. Většinu prodejů na evropském trhu uspokojuje produkce továren ve Velké Británii a Španělsku. Tyto továrny patří k nejvýznamnějším a nejmodernějším z japonských výrobců v Evropě.

Díky kompletnímu výrobnímu sortimentu, který obsahuje malé vozy, osobní, terénní i užitková a nákladní vozidla, patří Nissan ke čtyřem automobilkám s kompletním sortimentem výroby ve světě.



Předchůdce současné automobilky Nissan užíval značku DAT, složenou z počátečních písmen tří společníků firmy Kwaishnsha Motor – Den, Aoyama a Takeuchi. První vůz s dvouválcovým motorem o výkonu 10 koní vyjel z výrobní dílny roku 1914 a poté až do roku 1931 pokračovala výroba produkcí řady nákladních automobilů.
Když se rozhodovalo o rozšíření výroby o segment osobních vozů, připojili vlastníci k původnímu firemnímu názvu DAT koncovku SUN, znamenající slunce. Vzniklý název DATSUN znamená ve výkladu – vozy Dat ze země vycházejícího slunce.



V roce 1933 byla pro výrobu vozů Datsun založena firma Nissan Motor Co., která dala pozdější jméno vozům značky Nissan. V roce 1934 se jejím vlastníkem stala firma Nihon Sangyo.

Po skončení druhé světové války byla výroba Nissanu obnovena už v listopadu 1945. V roce 1952 koupil výrobce vozů Datsun licenci anglické automobilky Austin Motor a v roce 1958 odstartovala úspěšná expanze na americký kontinent. Na tomto náročném trhu si postupem času vybudoval Nissan velmi dobrou pozici díky spolehlivosti a úspornosti svých produktů. Každoročně zvyšoval prodeje svých malých rodinných vozů. V roce 1960 ukončil spolupráci s Austinem. Shodou okolností v tomtéž roce obdržel Nissan Demingovu cenu za špičkovou úroveň své produkce. S sedmdesátých letech posílil svou pozici na americkém trhu vývojem a prodejem sportovních vozů Datsun Fairlady, a následujících modelů 240Z, 260Z, 280Z, které se staly  nejprodávanějšími sportovními vozy na americkém kontinentě.



V Evropě se Nissan usadil v roce v belgickém Bruselu v roce 1962 otevřením první, ústřední evropské kanceláře.

Ta měla na starosti export vozů Datsun do Evropy. Tam se ale sportovní vozy příliš neprosadily. Začátkem osmdesátých let došlo ke sjednocení obchodních značek a místo značky Datsun začal Nissan produkovat auta výhradně pod značkou Nissan. Se změnou značky celé produkce se začala důsledně prosazovat koncepce Globální lokalizace. Ta nesleduje jen vyhnutí se dovozním kvotám a celním opatřením, omezujících v mnoha státech nechtěnou konkurenci cenově dostupných a technicky stále dokonalejších vozů  z Japonska. Smyslem této koncepce je přiblížení se zákazníkům, jejich požadavkům a potřebám. Nissan chce vyvíjet automobily s přihlédnutím k odlišnostem na jednotlivých trzích, a zároveň chce auta na konkrétním kontinentě i vyrábět a prodávat. Za pomoci lokálních specialistů, v teritoriu vyráběných dílů, podle místních požadavků a potřeb na trhu s automobily. Ze všech japonských automobilek proto právě Nissan investoval  do evropského programu nejdříve a zároveň i nejvíce finančních prostředků. Prvním dílčím krokem bylo zahájení spolupráce s firmou Motor Ibérica SA ve Španělsku, která v roce 1983 vyústila ve společnou výrobu Nissanu Patrol. Nejdůležitějším bodem evropské expanze Nissanu je rok 1984, rok založení továrny na zelené louce v britském Sunderlandu.

Jen o dva roky později odstartovala produkce v Nissan Motor Manufacturing a z výrobní linky sjížděly vozy

Nissan Bluebird a byla dokončena síť obchodních zastoupení, prodejců a servisů ve všech západoevropských státech.



V Sunderlandu bylo založeno nové vývojové a technologické centrum Nissan, které mělo reflektovat požadavky evropského trhu, který je velmi vzdálen mentalitě a potřebám Japonců a Američanů. V roce 1989 Nissan přesunul evropské ústředí do nizozemského Amsterdamu  a v roce 1999, po kapitálovém propojení s Renaulem, do Paříže. V Amsterdamu Nissan stále vlastní přístav a logistické centrum, schopné pojmout až 35000 vozů.

Odtud pařížská centrála Nissanu zásobuje své zákazníky na jednotlivých trzích v celé Evropě. V Amsterdamu je také centrální sklad náhradních dílů – European Parts Logistic Centre. Okamžitá dostupnost zhruba 130000 položek náhradních dílů významným způsobem zkracuje nezbytnou dobu opravy vozidla kdekoliv v Evropě.

Majitelé Nissanů vysoce oceňují i další faktory: pořizovací cenu náhradních dílů, která je (v rozporu s obecným povědomím) ve shodné relaci se stejnými produkty evropských výrobců, a vysokou kvalitu automobilů Nissan.

Ve statistikách evropských autoklubů, především nejuznávanějšího ADAC, sledující četnost a vážnost poruch

u osobních vozidel, se Nissany již léta řadí k těm nejspolehlivějším. V Evropě je používáno přes 5 milionů vozů, o které se stará okolo 4300 dealerů.



V roce 1989 zahájilo činnost Evropské technologické centrum Nissanu v Bruselu a v roce 1992 Evropské technologické centrum NETC v britském Cranfieldu. K jeho výbavě v hodnotě vyšší než dvě miliardy českých korun patří na 70 CAD pracovišť, jež mají přímé satelitní spojení se superpočítačem Cray v Japonsku. I ty nejnáročnější výpočty a simulace tedy konstruktéři provádějí přímo ze svého pracoviště. Další desítky milionů liber proinvestoval Nissan  k vytvoření poboček NETC, takže třeba v Sunderlandu nyní zvládnou během tří měsíců otestovat vozy způsobem simulujícím 10 let denního provozu v tvrdých podmínkách. V německém poblíž Mnichova posléze vzniklo designérské centrum.

Britská továrna v Sunderlandu produkuje modely Primera, Almera, a Micru, nosné evropské modely Nissanu.

O produktivitě zdejší výroby nejlépe vypovídá mnoho let po sobě se opakující ocenění továrny v Sunderlandu jako vůbec nejproduktivnější automobilky v celé Evropě. A to s velkým odstupem od nejbližších konkurentů.



Nissan proslul svojí technickou posedlostí, snahou po maximálním zdokonalování techniky. V centru jeho pozornosti vždy stál motor, převodovka, podvozek a výtečné jízdní vlastnosti, v posledních letech přikládá přinejmenším stejnou váhu také atraktivnímu, designérsky čistému designu. Základní filozofií firmy vystihuje slovní spojení výrazů KAI (měnit) a ZEN (dobrota, laskavost). KAIZEN symbolizuje kontinuální sled nenásilných, plynulých změn. Žádné šokující skoky, ale neustávající mravenčí práce na dalším a dalším zdokonalování dokonalého. Důležitý je neustálý náskok před konkurencí.

Špičkové technické řešení uděluje vozům značky Nissan natolik výjimečné vlastnosti, že se jejich ovládání a jízda s nimi stává požitkem pro profesionály i pro méně zkušené řidiče. Není se co divit, že jenom po evropských silnicích jezdí zhruba 5 milionů vozů Nissan, o něž pečuje rozsáhlá síť dealerů. Tito prodejci se snaží zákazníky maximálně uspokojovat vysokou kvalitou prodeje, služeb i kvalitou servisu. Ačkoliv není na první pohled  možné vnímat celou šíři evropských aktivit firmy Nissan, je to právě mohutná síla Nissanu, která stojí za konečnou kvalitou vozů značky Nissan i jejich zastoupení.  



Důležité letopočty historie Nissanu

  • 1914     -    První automobil značky DAT opustil v Japonsku výrobní halu Nissanu.

  • 1930     -    Po vylepšení se začíná vyrábět malý vůz nazvaný Son of DAT, jehož jméno se později mění na Datsun.

  • 1934     -    Datsun se spojuje s dalším konkurentem Nihon Sangyo. Spojením obou jmen vzniká NISSAN.

  • 1935     -    Sedan Datsun 14 byl prvním modelem, vyrobeným v Japonsku na pásové výrobní lince.

  • 1937     -    Vyroben 10.000 vůz Datsun.

  • 1947     -    První ekologický vůz – elektromobil Nissan Tama.

  • 1951     -    Na žádost japonské armády vyvinul Nissan první terénní Patrol.

  • 1953     -    Nissan rozšiřuje sortiment výrobou vozů Austin.

  • 1955     -    Datsun 110 je prvním vozem, určeným pro export.

  • 1960     -    Dosud výhradně vojenský Patrol se dostal i na civilní trh.

  • 1965     -    Nissan vyvinul první japonskou luxusní limuzínu – President 150.

  • 1967     -    Odstartovala výroba legendárního Fairlady 2000, prvního světově rozšířeného sportovního vozu Nissan řady Z.

  • 1970     -    Nastoupila nová generace lidového automobilu – Nissan Sunny 1200.

  • 1975     -    Nissan použil jako první na světě výrobní linky s multifunkčními roboty.

  • 1980     -    Nissan Patrol dostal do vínku i luxusní výbavu a odstartoval éru komfortních vozů do těžkého terénu.

  • 1988     -    Nová evropská technologická centra v Belgii a Velké Británii začínají připravovat automobily budoucnosti.

  • 1993     -     Micra zvolena „Evropským automobilem roku“ jako vůbec první japonský automobil v historii.

                  Tento úspěch následovalo dalších 12 ocenění po celé Evropě.

  • 1999     -     Vytvoření vlastnického propojení mezi Nissanem a Renaultem. Automobilka v britském Sunderlandu vyrobila miliontou Primeru.

  • 2001     -      Nissan po radikálním zeštíhlení a velké technologické i modelové ofenzívě dosáhl nejvyššího zisku v celé své dosavadní historii.

  • 2002     -      Začíná tříletý program Nissan 180, jenž má za cíl zvýšit do konce roku 2004 prodej vozů o milion  kusů, docílit stabilně osmiprocentní marže z prodeje a snížit zadlužení automobilky na nulu.

 
 
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky